Väv Färgglatt
Utställning på Folkuniversitetet i Norrköping under Riksårsmötet 2016
med färgglada bidrag från föreningens alla regioner
Bidrag 1:
Lena Sjöblom, Sydostvävarna
Filt dubbelväv. Bomull 16/2 i varp, Tuna ullgarn i inslag
Bidrag 2:
Ingun Johansson Asarun, Blekingevävarna
Duk i tuskaft. Inslag: Lin-bomull dubbelinslag
Bidrag 3:
Kristina Wålsten, Mittvävarna
Matta i tuskaft
Bidrag 4:
Barbro Björklund, Handvävare i Norr
Matta i tuskaft. Varp: Svart mattvarp 12/6 Inslag: Dubbla bomullstrasor
Mattan är vävd fritt efter Josesf Franks Tulpantyg
Bidrag 5:
Margareta Nicklasson, Väv i Väst
Väv i motsatstrampad rosengång. Varp: Bomullsmattvarp Inslag: Tunna bomullstrasor
Margareta skriver: “Väven är inspirerad av psalmen “En vänlig grönskas rika dräkt”. Jag har med denna väv bearbetat min besvikelse att psalmen spelades med fel melodi på vårt bröllop. Väven är egentligen monterad på en en gren som jag plockat på den strandäng där vi avslutade vår bröllopsfest.”
Bidrag 6:
Eva Lindh, Handvävare i Jönköpings län
Matta i Sniljeteknik
Eva skriver: “Den gröna bottenfärgen i mattan har varit min favoritfärg de senaste åren, finns hemma på bakburk och diskborste. Så valet var enkelt när vi stod mitt i Matt-Seppos rika skatt av trikåtrasor. En enfärgad grön, en grön med röd, rosa o vita stänk och resten av lila o gult fick smycka min blomsteräng. Under höstrusket har denna gräsmatta växt fram, när andra planerade för jul, var det sommari min vävstol”
Bidrag 7:
Kerstin Dagner, Vi Vävare i Skåne
Löpare “Färgsymfoni” i plattväv
Bidrag 8:
Stina Larsson, Väv Jämt Här
Bonad i Slarvtjäll
Bidrag 9:
Stina Larsson, Väv Jämt Här
Bonad “Blomsterkorg” i Slarvtjäll
Bidrag 10:
Inga Ragnskog, Östergötlands handvävare
Damast
Bidrag 11:
Gun-Britt Udd, Hndvävarna i Dalarna Västmanland
Restmatta i dubbelbindning
Gun-Britt skriver: “Jag gick igenom äldre nummer av Vävmagasinet och i 3:2 01 finns Matta med “två sidor”. Till en vanlig rakt genomgående solvning har Marie Rolander knutit upp dubbelbindning på ett parti. Genom att välja dubbelbindning kan man få fram två helt olika sidor på mattan. Jättebra tänkte jag, nu kan jag få användning av en del trasnystan som blivit kvar efter tidigare mattvävning”.
Bidrag 12:
Inga Danielsson, Östergötlands handvävare
Kypert med varptryck. Varp: Rayongarn. Inslag: Lin
Bilden är målad på den sträckta varpen i vävstolen, torkad med hårtork och sedan vävd i kypert med varpeffekt.
Bidrag 13:
Lisbeth Blomberg, Örebrovävarna
Tuskaft. Varp: Ullgarn 5/1 Inslag: Ull/angoragarn
Stampad till en tunn vadmal.
Bidrag 14:
Brita Tedebrand, Västerbottensvävarna
Matta i tuskaft. Idé: Engelsk konfekt alla sorter
Bidrag 15:
Kirsi Frimanson, Handvävarna i Dalarna Västmanland
“Krysantemum klänning” i tuskaft vävd med japansk solfjäderssked. Varp: bomull. Inslag: merinoull.
Kirsi skriver: “Krysantemum blommar sent och trotsar den annalkande vintern med sin färgprakt. I Kina är den en symbol för människor som bibehåller sin dygd i livets motgångar och frestelser. Jag vävde mitt tyg med en japansk solfjäderssked som skapar organiska blomformer i varpen. Klänningen är min egen variant av den klassiska, formella kinesiska klänningen “Sheringham” som bärs vid högtider.”
Bidrag 16:
Inga Thunberg, Handvävarna i Dalarna Västmanland
Kudde i rosengång. Varp: obl. ling. 16/2. Inslag:1-tr vävullgarn 6/1
Bidrag 17:
Ingrid Thorin, Örebrovävarna
Pöl i Närkedräll på 8 skaft. Varp: Bomull 16/2. Inslag: 1-trådigt ullgarn
Pölen är en del av dyna och pölar till kökssoffa.
Ingrid skriver: “Vi försöker fastställa ursprunget på mönstret, men klart är att den visades på någon av de stora hemslöjdsutställningarna i Örebro, en 1917 och en 1928, Lilli Zickerman var där med sin kamera, bilden som hon sedan färglade med akvarellfärg. Vävprover och färnade foton finns på Nordiska Museet, Stockholm. Om väven gjordes första gången till utställningarna eller blev nyvävd till den är det vi försöker ta reda på. Noteringar finns att de kommer från Hallsberg”.
Bidrag 18:
Anne Mårtensson, Vi Vävare i Skåne
Kudde “Regnbågsguld” i 6-skafts-dräll med noppinplock och “tuskaftsinslag”. Varp: Bomullsgarn. Inslag: Lingarn 16 + guldtråd
Anne skriver: ” Vävt bakstycke med ett tjockt towgarn och några inslag i “tuskaft” med guldtråd. Det blir inte en korrekt tuskaft. Vävt kudden i dräll med regnbågsfärger plus guldtråd. Har dubbel/tredubbellingarn 16 och använt sticka 2,5 till inplockade noppor. Det finns inga mellaninslag utan jag har plockat i varje drällinslag. 9 noppvarv med 12 noppor i var rad=108 noppor x 32 omgångar ger 3456 noppor, så det tog en stund. Gjort en snodd av svart lingarn och guldtråd fäst runt kudden för att binda ihop bak/framstycke med guldtråden. Vävt kavelfrans i vävstol med 2 smala varpar och inslag emellan. Vikt dubbel och knölat in hörnen.”
Bidrag 19:
Randy Sklaver, Gotlands vävare
Kudde i plattväv. Varp: Bomull 16/2. Inslag: Bomull 16/2, ull 13/2 och dubbelspolat fårögarn.
I bakstycket är inslaget tunt mohairgarn.
Bidrag 20:
Rita Sundberg, Handvävare i Norr
Matta i corduroy. Varp: Mattvarp 12/6. Inslag: Bomullsäfsingar 16/2
Rita skriver: “Denna lilla matta blev jag inspirerad att väva när jag i en vävbok såg en skyttlad ryamatta i ull som vävts med stränggarn. I gömmorna hade jag mycket bomullsäfsingar som jag ville använda. Det blev två små mattor, en i mörka toner och en i ljusare färger. Den senare har använts i badrummet och är mjuk och go även efter flera tvättar.”
Bidrag 21:
Inger Axelsson, Värmland-Dalsvävarna
Matta med inspiration Färgglädje i en annars gråskalig heminredning.
Bidrag 22:
Ringvor Gustavsson, Västerbottensvävarna
Sjal i tuskaft och Doroteadräll. Varp: Olika silke och silke/alpackagarner. Inslag: Babyalpacka.
Ringvor skriver: “Garnets mjukhet och glans inspirerade till sjal med mina favoritfärger och tillsammans med ett mönster från Västerbotten. kändes det som en bra kombination.”
Bidrag 23:
Helena J-son Wyöni (design Marita Wyöni), Blekingevävarna
Sittdyna till bastun i tuskaft. Varp: Cottolin 22/2. Inslag: Gasväv i ca 2 cm bredd. Sammetsgarn i bomull till mittparti.
Dynan fylls med tjockt sittunderlag. Kardborreband till stängning.
Bidrag 24:
Birgitta Johansson, Värmland-Dalsvävarna
Löpare i Varprips
Bidrag 25:
Pia Åkerberg, Örebrovävarna
Regnbågsmatta i kypert. Varp: Bomullsvarp 12/6
Bidrag 26:
Lisbeth Valtersson, Väv i väst
Pläd i liksidig kypert. Varp: 2-trådigt ullgarn. Inslag: dubbelt 2-trådigt ullgarn
Efter vävning är pläden skickad till beredning.
Bidrag 27:
Plättar vävda i olika tekniker av 9 medlemmar i Mittvävarna
Marit Graeve, Britt-Marie Olsson, Elisabeth Persson, Marianne P Holmqvist, Inger Söderholm, Lisbeth Rönström, Kirsti Wegelius, Britta Vestin och Kristina Wåhlsten
Bidrag 28:
Eva-Lena Lundberg, Sydostvävarna
Kudde i plattväv. Varp: bomull 16/2. Inslag: lin 16/2 enkelt och dubbelspolat.
Bidrag 29:
Åsa Karlsson, Uppland-Sörmlands vävare
Kudde i tuskaft med slarvtjäll. Varp: flerfärgad mattvarp. Inslag: gamla ylletrasor och slarvorna i kläde.
Åsa skriver: ” Hur kudden kom till? Gick och funderade på vad man skulle kunna väva färgglatt. Så en dag dök det upp en kudde på Vävspolen färgglad men i en helt annan teknik. Med trasor som ett bräm runt om. Var sedan på en föreläsning om slarvtjäll i Uppland-Sörmlands vävares regi. Där föddes idén med flerfärgad varp och slarvtjäll, som jag alltid har älskat.”
Bidrag 30:
Sun Thorne, Örebrovävarna
Trasmatta i variant av diamantkypert.
Sun skriver: “Sista snutten på trasmatta i diamantkypert, me jag lessnade på att hålla reda på trampordningen så jag trampade nu bara 12341234. . . blev ganska snyggt ändå vävarna.”
Bidrag 31:
Ann-Christin Gustavsson, Värmlands-Dalsvävarna
Kudde i damast
Bidrag 32:
Plättar vävda i olika tekniker av 9 medlemmar i Mittvävarna
Marit Graeve, Britt-Marie Olsson, Elisabeth Persson, Marianne P Holmqvist, Inger Söderholm, Lisbeth Rönström, Kirsti Wegelius, Britta Vestin och Kristina Wåhlsten
Bidrag 33:
Ulla Hallenquist, Handvävare i Norr
Kudde i plattväv. Varp: cottolin 22/2. Inslag: botten-cottolin 22/2 mönster-2-trådigt ullgarn
Ulla skriver: “Det lila och rosa ullgarnet är färgat i mikrovågsugn på syrafärgningskurs med kursledare Lena Eriksson” hos Handvävare i Norr.
Kudden är en del av utställningen “Vävgrupp på distans: Plattväv” där 10 medlemmar ur Handvävare i Norr pratat Plattvävar under 2014-2015, vävt hemma och sen sammanställt en utställning av sina vävar som visats på ett antal bibliotek i Norrbottens län.
Bidrag 34:
Birgitta Jonsson, Uppland-Sörmlands vävare
Kudde i bottentäckesväv. Varp: Lingarn 16/2. Inslag: Yllegarn entrådigt
Teknik: Bottentäckesväv solvas som en munkabältesväv på två partier men uppknytningen är korskypert. Väven blir mycket tät som en rosengångsväv.
Birgitta skriver: “Mitt färgval till min ylleväv var det färgstarka tyget som blev baksida på kudde.”
Bidrag 35:
Britt-Marie Engelbrecht Eriksson, Gotlands vävare
Kudde i plattväv. Varp: Bomull 16/2. Inslag: Lin 16/2 och Ullgarn Möbelåtta Fårögarn
Bidrag 36:
Margareta Hultgren, Handvävare i Jönköpings län
Matta i dubbelbindning. Varp: Bomullsmattvarp. Inslag: Plastremsor
Margareta skriver: “Jag vävde den till vårt förra kök där vi hade ett rutigt golv i grått och svart. Det piggade upp.”
Bidrag 37:
Monica Pålsson, Blekingevävarna
Matta i halvdräll. Varp: Svart bomull 12/6. Inslag: Bomullsinslag
Monica skriver: “Mattan kom till 2015 till riksårsmötet i Karlskrona. Vi var några som tog fram en mapp med olika vävnotor på mattor. Min matta är omgjord från en halvdrällsduk till matta.”
Bidrag 38:
Ing-Brith Jonsson, Handvävarna i Jönköpings län
Matta i tuskaft – mötas o skiljas. Varp: Bomullsvarp 12/6. Inslag: Trikåtrasor från Matt-Seppo
Ing-Brith skriver: “När jag fick veta temat kom idén till mattan.”
Motivering från juryn hos Handvävarna i Jönköpings län: “Välgjord och innovativ. Vävningens djupaste innebörd är att mötas och skiljas.”
Bidrag 39:
Karin Wallin, Västerbottensvävarna
Handduk “I min hand färgad”. Teknik: Dubbelsidig tuskaft. Varp Svart bomullsgarn 16/2. Inslag: egen-färgat bomullseffektgarn
Karin skriver: “Min inspiration är regnbågstema”
Bidrag 40:
Elisabeth Stam, Gotlands vävare
Handdukar i sålldräll. Varp: Cottolin 22/2. Inslag: Lin
Bidrag 41:
Lisbeth Granberg, Väv i Väst
Handdukar i tretrampsväv. Varp: Cottolin 22/2. Inslag: Cottolin 22/2
Bidrag 42:
Lena Håkansson, Uppland-Sörmlands vävare
Förkläde till Skånsk folkdräkt i motsatstrampad rosengång med en och annan tuskafts-rand.
Varp: Merceriserad oblekt bomull 30/2. Inslag: Bomull 20/2, 22/2 och 24/2
Lena skriver: “Väven är gjord för att bli ett förkläde till min folkdräkt från Skåne. Mönstret kommer från ett gammalt förkläde, färgerna är klarare på det nya. Bandet är vävt av samma garn som förklädet.”
Bidrag 43:
Anna-Klara Hansson, Sydostvävarna
Väska vävd i rundväv. Varp: Bomull 8/2. Inslag: 1-trådigt ullgarn
Bidrag 44:
Siv Engdahl, Vi Vävare i Skåne
Laptopväska i röllakan.
Siv skriver: “Har inte tidigare varit intresserad av plockvävar, men blev det under 2014 då jag många timmar tillbringade på klostret i Ystad i vävkafeet under utställningen Himmelskt vackert. Det var trevliga dagar vi saluförde vävning till många intresserade besökare. Miljön var fantastiskt rogivande, nästan meditativ stämning infann sig stundtals.”
Bidrag 45:
Gunilla Olsson, Väv Jämt Här
Bonad med julmotiv vävd i slarvtjäll och ryaknutar
Bidrag 46:
Katarina Werthén, Västerbottensvävarna
Bild i flamskteknik. Inslag: Återbrukade garner i olika material från ull till moulinégarn
Katarina skriver: “Ville helt enkelt ha en glad färggrann tupp i soluppgång att sätta på väggen i påsktid. Tillvägagångsättet är en fritt skapad väv i olika flamska bindningar.”
Bidrag 47:
Gerd Strömberg, Östergötlands Handvävare
Pläd “Pärlemor” i liksidig kypert. Varp och inslag: Plädgarn
Gerd skriver: “Garnet färgar jag i mikron med syrafärger från Färgkraft i Lyrestad. Pläden är beredd hos Nya Ullkraft i Bjurholm”
Sist av allt en bild från utställningsrummet på Folkuniversitetet i Norrköping när Östergötlands landshövding Elisabeth Nilsson invigde utställningen