Fullsatt när Erik berättade om bomullsspinningens historia
14 februari, 2019
Vävträff i Smedsbyn
17 februari, 2019

MAJA WIRDE Tunna trådar, stora mattor

På Kulturparken Småland i Växjö pågår till den 5 maj 2019 utställningen om Wirdes mattor och skisser.

För tre år sedan lyssnade jag på en föreläsning av Brit Uppman om Maja Wirde. Jag blev intresserad och imponerad av hennes liv. Senare läste jag boken: Trådar ur ett liv – textilkonstnären Maja Andersson Wirde författad av Marie Andersson

Och intresset bara växte! Så när jag fick veta att det skulle bli en utställning med hennes verk var det klart – jag måste dit!

Den 26 januari 2019 öppnades utställningen med Maja Wirdes mattor och skisser.

I entrén fanns redan många besökare och det blev fler och fler. Vad bra! Chefen för publika avdelningen Nicolas Hansson hälsade välkommen och presenterade konstvetaren och författaren Marie Andersson som sedan guidade utställningen.

Genom en smal ingång till utställningen passerar man förbi skickligt utförda skisser i ett glasskåp. Skisserna är väldigt noggrant utförda dels på vanligt papper – dels på mm-papper. Målade i akvarell visade skisserna redan mattans utseende.

Bild-2
Bild1A
Bild1B
Bild-3

I nästa sal möttes vi av en uppseendeväckande stor mattvävstol som lånats från Maja Wirdes vävstuga i Algutsboda. Vävstolen, som är 260 cm bred tillverkades åt Maja Wirde på 1930-talet av snickaren Per-Emil Ernstsson. För att utnyttja hela bredden fick man väl sitta på bänken med flera väverskor.

Under utställningen arbetar väverskor med att väva trasmattor i rölakanteknik inspirerade av Maja Wirde.

 

Hon såg nästan lite ”övergiven“ ut framför den enorma vävstolen. Många tittade på vad och hur hon gjorde.

Bild4

En intressant detalj…spärrhjulet i trä!

Så fick vi se mattorna. De hängde på väggarna, en låg utrullad i flera meter med en liten träbro ovanpå för att besökare ska kunna titta ner på den, andra svävade i en halvhög -vågformad installation. Beskrivningar bredvid de enskilda mattorna lärde oss att mattorna i flera fall vävdes till offentliga byggnader.

Den största mattan är 11m lång och 4 m bred. Denna matta i flossateknik vävdes av 4 väverskor samtidigt i 8 månader och färdigställdes 1916 för Rådhuset i Stockholm.

Citat: ”Bekymren var för denne enorma pjäs att arbetet med den samma blefvo till följd av lokala förhållanden nästan överväldigande. Efter åtta månaders arbete blev den dock färdig, och magistraten kunde vid sitt första sammanträde 1917(2. jan) afprofva mattan, som samma dag i tidig morgonstund lagts på sin plats. För själva placeringen vore sexton personer uppbådande, däribland tio expresskarlar och några tapetserare”.

Cit. tagen ur boken:  Trådar ur ett liv – textilkonstnären Maja Andersson Wirde

Bild-5

Mattan vävdes i röda och gröna färgar i en ramkomposition. Därintill finns en mängd olika små former dels grafiska dels florala i olika färger. Vilken utmaning – vilken planering – vilket resultat!

De övriga mattorna är mindre, men inte mindre intressanta.
Vävtekniker på mattorna är rölakan, flossa och halvflossa som visades med bild och förklaring i museet.

De två bilderna ovan tagna från utställningen: MAJA WIRDE Tunna trådar, stora mattor, Kulturparken Småland, Växjö

På skisserna fick man se många variationer av mönster med olika ornament och färgsättningar. I själva mattorna blev jag överraskad av hur form och färg började leva i samspel med vävtekniken och materialet. Mattorna är inte lika. De grafiska elementen i rölakansmattorna är ett gott exempel på det. Formspråket förändrades och dessutom färgsättningen.

Den svart-vita mattan skiljer sig distinkt från de övriga – den är nästan modern.

Maja Wirde har en underbar förmåga att sätta ihop färger och hon leker med trådarna i mattorna. Inslagen kan vara raka, vågformade och, bestå av en färg eller skiftande färger,

Också varpen kan ha skiftande färger

Sidkanterna vävs i en dekorativ teknik.

Bild8
Bild-12
Bild-10B
Bild9
Bild-16
Bild-11
Bild-13
Bild-14

Maja Wirde föddes som Maria Andersson 1873 i Ramkvilla. Hon kallades Maja och på 1920-talet bytte hon namn till Wirde. Familjen flyttade till Algutsboda på 1890-talet. Hon flyttade tillbaka dit 1933 och bodde där till sin död 1952.

Maja Wirde utbildades vid Tekniska Skolan i Stockholm och 1907 anställdes hon vid Handarbetets Vänner där hon fick flera prestigefyllda uppdrag.

Efter en framgångsrik världsutställning i Paris 1925 inbjöds svenskt konsthantverk 1927 att ställa ut på Museum of Art i New York och museet köpte en av Maja Wirdes mattor. Från och med nu var hon en internationell känd textilkonstnär.

År 1929 blev hon handplockad till Cranbrook Academy of Art i USA för att bygga upp vävstudion vid skolan. Många mattor, möbeltyger och gardiner vävdes. Tillsammans med arkitekten Eliel Saaarinens maka Loja Saarinen startades den textila utbildning som fortfarande räknas som en av de främsta i USA

Fotomaterialet som finns på utställningen visar Maja Wirdes tid i Cranbrook Academy of Art, Bloomfield Hills, Michigan, USA. Man kan väl påstå att ambitionen i Cranbrook´s Academy of Art var jämförbart med Art&Craft rörelse i England, Bauhaus i Tyskland eller Wiener Werkstätten i Österrike.

Som följd av börskraschen i USA 1929 stängdes skolans alla hantverksstudior 1933 och Maja Wirde återvände till Sverige.

Hemma i Sverige bosatte sig Maja Wirde i Algutsboda. Där startade hon tillsammans med en kollega Södra Sveriges Kyrkliga Textil (SSKT).  Företaget gick bra och det kom beställningar på mattor, antependier, mässhakar och andra kyrkliga textilier från kyrkor framför allt i södra Sverige.

Maja Wirde var en enastående textilkonstnär. Det finns mycket mer att upptäcka när man läser boken om hennes liv. Vintern finns kvar. Om jag skulle tipsa er om något – besök utställningen och/eller läs boken!

Text och bilder: Crisca Olsson

Bild-15
Bild-11a