KNUTAR I VÄVEN
Rikstemautställningen på riksårsmötet i Örebro 2014
Bidrag 1
Mossa, rya. Karin Gorard. Sydostvävarna.
Trasryan är vävd av Karin Gorard som blev inspirerad av mossans färg och yta. Den korta luggen upplevs stickig men ändå mjuk.
Bidrag 2
Bildväv, blandteknik. Monika Carlsson. Sydostvävarna.
Bildväven i blandteknik är tillverkad av Monika Carlsson. Huset, himlen och gräset är vävt i barnvävstol. De vita hus-”knutarna” är vävda i bandvävstol. Övrigt är broderat.
Bidrag 3
Knopar, finnväv. Lena Håkansson. Upplands-Sörmlands vävare.
Lena Håkansson har vävt denna finnväv i lin och ull.Man kan ju göra knutar på många sätt. Det jag direkt kom att tänka på när jag hörde ämnet ”Knutar i väven” var att väva typ knoptavla (man har väl varit scout). Vävknuten är dessutom ”knuten” fast.Översta knopen är en överhandsknop, den i mitten en vävknut eller skotstek och den nedersta en josefinknop.
Bidrag 4
Väska, slarvtjäll. Rose-Marie Lundberg Edström. Handvävare i Norr.
Från Norrbotten kommer en axelväska i linmattvarp vävd i kypert med slarvtjäll i Fantti och tyll. Axelbandet är vävt i samma material. Det är Rose-Marie Lundberg Edström som vävt väskan i regionens monter under Hantverksmässan på Arcus utanför Luleå 2008.
Bidrag 5
Panelgardin, tuskaft. Tuula Lindström. Handvävarna i Dalarna-Västmanland.
Tuula Lindström har vävt detta prov till panelgardin/tablett/duk i tuskaft. Varp: Olika färger av efsingar i ling. 16/2 har knutits tillsammans med ca 2 cm ändar. Nystanen har jag färgat i en lila nyans. Några efsingar i sin originalfärg har jag sedan knutit tillsammans med mitt färgade garn.Inslag: Samma härva har färgats i lila nyans i den ena delen och blå nyans i den andra delen. Vävning: Om knutarna i varpen har knutits tillräckligt långa blir det en fin effekt i tyget. Inslagsgarnet har lagts omlott där det har tagit slut även mitt i väven.
Bidrag 6
Steinhauga, rya. Vävhäxorna. Väv Jämt Här.
Temat inför Riksåremötet 2014 var ”Knutar i Väven”. Detta föranledde oss att ha en kurs i knutväv inom vår region. Kursen resulterade i att vi i vävstugan ”Vävhäxorna” tillsammans vävde denna rya, som vi kallar ”Steinhauga” (jämtska ordet för stenmur).
Bidrag 7
Väv, moorman med rya. Åsa Karlsson. Upplands-Sörmlands vävare.
Hur ska jag beskriva mitt bidrag till ”Knutar i väven”? Jo, vävglädje . . . Vävglädje för mig det är att sätta upp en lite längre väv i en viss teknik och sedan under arbetets gång komma på nya idéer, inslag och variationer. Är man garnsamlare så har man ju mycket i sina gömmor, och är man samlare av ”bra och ha saker” så har man ännu mer. . .
I detta fall har jag satt upp en väv i Moorman, svart bomullsgarn 16/2 i 35 rörs sked. Det blev små dörrmattor, väskor, kuddar och väggprydnader. Inslagen var jutegarn, gamla mockabyxor, gammal skinnsoffa, fårskinnsspill, bubbelplast, trasor, snören och cykelslang. Botteninslaget oftast ett stränggarn i ull. Jag måste ju erkänna att alla idéer inte var goda.Under arbetets gång kom jag på att Moormans dubbla mönstervarptrådar kunde man ju använda till att väva rya med. Sagt och gjort, botteninslaget blev grått stränggarn i ull (reagarn) och mönstret blev ett handtvinnat snöre (inköpt i Fairtradebutik). Resultatet blev en underlig väggbonad, inte så vacker men den får representera min vävglädje och bli mitt bidrag till ”Knutar i väven”.Vävglädje eller vävning à la Cajsa Varg, ”man tager vad man haver” . . .
Bidrag 8
Väv, rosengång. Kerstin Sundmark. Handvävarna i Dalarna-Västmanland.
Bidrag 9
Min knop, finnväv. Ulla Feltzing. Väv i väst.
Bidrag 10
Minne av en strand, väv. Inga Gorard. Örebrovävarna.
Bidrag 11
Skolan brinner, rya. Birgit Magnusson. Väv Jämt Här.
Birgit Magnusson har vävt detta bidrag. Ryan är monterad på en bräda från golvet i en lada. Ladan har även varit byns dansbana på somrarna.
Bidrag 12
Bildväv, blandteknik. Mona Ljungqvist Ahlén. Örebrovävarna.
Bidrag 13
Återbruk, rya. Ingrid Thorin. Örebrovävarna.
Ingrid Thorin har vävt denna matta i omväxlande tuskaft och kypert. Botteninslaget är trasor från gamla slitna vita lakan.
Ryaknutarna är Non-wovenremsor (buntband till sisalgarn), lintrasor inköpta på en vävresa, rester av mattullgarn, rester av linmattvarp 8/3 och rester av lingarn 16/2
Bidrag 14
Verkstadsryan, glesrya. Lisbeth Blomberg. Örebrovävarna.
Bidrag 15
Väggbonad, rya. Kristine Packalén. Jönköpings handvävare.
Bidrag 16
Matta, tuskaft med tofsar. Wailet Josefsson. Värmlands-Dalsvävarna.
Bidrag 17
Knuttimrat, rya. Ulla Thorell. Östergötlands handvävare.
Bidrag 18
Väv, tuskaft med bollar. Neta Andersson. X-vävarna.
Bidrag 19 och 20
Bildvävar med knutbroderi. Anne Charlotte Selse. Östergötlands handvävare.
Bidrag 21
Brudklänningen, rya. Margreth Skog. Väv i väst.
Margreth Skog har vävt Brudklänningen som blev ett litet konstverk och nu hänger på väggen. Flickorna i mitten är ”resultatet” efter brudutstyrselns användning. Varför ska en brudklänning hänga på vinden där ingen ser den?
Bidrag 22
9 band i olika tekniker av Marina Henningsson. Västerbottensvävarna
1. Stjärnfall – Silvertrådar har knutits fast på varpen. Knuten har därefter täckts med en silverfärgad pärla.
2. Rokoko – I ett band av sammetsgarn har tunna satinband vävts in. Dessa har sedan knutits till rosetter.
3. Sorgflor – Lösa trådar har vävts in med inslaget. Trådarna har därefter knutits till en frans.
4. Smällkaramell – Med jämna mellanrum har varpen försetts med knutar.
5. Drakrygg – Inslagen består av presentsnören, där vartannat har försetts med en lös knut.
6 Nygammalt – Gammal handknuten solv har knutits ihop till en spräcklig varp.
7 Tjugondedag Knut – Stränggarnet har försetts med knutar.
8. Norrsken – I den mörkblå varpen har partier av ljusgrönt knutits in.
9. Ryaorm – med egen variant av ryaknutar.
Bidrag 23
Herrmiddag, tuskaft med knutar. Monica Pålsson. Blekingevävarna.
Monica Pålsson har vävt denna Väggvepa i rosengång (enfärgad svart i mattrasor) med samtidigt invävda slipsar med slipsknut
Bidrag 24 och 25
Askar, rya. Eva Hannerz. Upplands-Sörmlands vävare.
Eva Hannerz har tillverkat dessa bidrag till utställningen om vilka hon skriver: Två stycken askar, på vilka jag monterat blommor vävda med rya/flossa knutar. Efter vävningen har jag klippt, så blomman framträder och får karaktär (relief). Askarna har svartmålats och ovansidan har förutom blomma täckts med en aluminiumplåt, som spikats fast. Den ena blomman är en liten solros och den andra en rudbeckia.
Bidrag 26 och 27
Muff och krage, rya. Marianne Persson Holmqvist. Mittvävarna.
Marianne Persson Holmqvist har vävt muffen och kragen med rester av diverse stickgarner. De har inslagsrips i botten och strödda ryaknutar.
Bidrag 28
Kub, tuskaft med knutar. Camilla Björklund. Jönköpings Handvävare.
Bidrag 29
Handledsvärmare, flossa. Marianne Käfer. Sydostvävarna.
Bidrag 30
Löpare av gamla nät, tuskaft, Raini Saastamoinen. Handvävare i Norr.
Denna blå löpare med många knutar i väven vävdes på 1990-talet av Raini Saastamoinen på ön Altappen i Luleå skärgård. Hon lever tyvärr inte längre men dessa blåflammiga charmiga bordslöpare vävde hon av uttjänta fiskenät till de grånade träborden på sitt sommarcafé
Bidrag 31
Väska med gröna råbandsknopar, tuskaft. Rose-Marie Lundberg Edström. Handvävare i Norr.
Bidrag 32
Väv, noppväv. Gun-Britt Udd. Handvävarna i Dalarna-Västmanland.
Bidrag 33
Badsommar, trensaflossa. Inger Söderholm. Mittvävarna.
Bidrag 34
Kattsnack i gröngräset, tuskaft och knutar. Raija Olsson. Vi vävare i Skåne.
Bidrag 35
Kudde, “bunden noppväv”. Anne Mårtensson. Vi vävare i Skåne.
Bidrag 36
Kudde, glesrya. Åsa Nero. Jönköpings handvävare.
Bidrag 37
Knut Andersson, Knut Pettersson, Knut Lundström och jag, damast.
Carina Gustafsson. Vi vävare i Skåne
Sist av allt några bilder från utställningshallen i Örebro