RIKSFÖRENINGEN FÖR HANDVÄVNING

Skylt i trapphuset

Väv Färgglatt

Utställning på Folkuniversitetet i Norrköping under Riksårsmötet 2016

med färgglada bidrag från föreningens alla regioner

 

 

Folkuniversitetet i Norrköping

 

Bidrag 1:

Lena Sjöblom, Sydostvävarna

Filt dubbelväv. Bomull 16/2 i varp, Tuna ullgarn i inslag

 

Filt i dubbelväv

 

 

Närbild av Filt i dubbelväv

 

Bidrag 2:

Ingun Johansson Asarun, Blekingevävarna

Duk i tuskaft. Inslag: Lin-bomull dubbelinslag

 

Duk i tuskaft

 

Närbild av Duk i tuskaft

 

 

 

Bidrag 3:

Kristina Wålsten, Mittvävarna

Matta i tuskaft 

 

Matta i tuskaft

 

Närbild av Matta i tuskaft

 

 

Bidrag 4:

Barbro Björklund, Handvävare i Norr

Matta i tuskaft. Varp: Svart mattvarp 12/6 Inslag: Dubbla bomullstrasor

Mattan är vävd fritt efter Josesf Franks Tulpantyg 

 

Matta i tuskaft Tulpaner

 

Närbild av Matta i tuskaft Tulpaner

 

 

Bidrag 5:

Margareta Nicklasson, Väv i Väst

Väv i motsatstrampad rosengång. Varp: Bomullsmattvarp Inslag: Tunna bomullstrasor

Margareta skriver: "Väven är inspirerad av psalmen "En vänlig grönskas rika dräkt". Jag har med denna väv bearbetat min besvikelse att psalmen spelades med fel melodi på vårt bröllop. Väven är egentligen monterad på en en gren som jag plockat på den strandäng där vi avslutade vår bröllopsfest." 

 

En vänlig grönskas rika dräkt

 

Närbild på En vänlig grönskas rika dräkt

 

Närbild två av En vänlig grönskas rika dräkt

 

 

Bidrag 6:

Eva Lindh, Handvävare i Jönköpings län

Matta i Sniljeteknik 

Eva skriver: "Den gröna bottenfärgen i mattan har varit min favoritfärg de senaste åren, finns hemma på bakburk och diskborste. Så valet var enkelt när vi stod mitt i Matt-Seppos rika skatt av trikåtrasor. En enfärgad grön, en grön med röd, rosa o vita stänk och resten av lila o gult fick smycka min blomsteräng. Under höstrusket har denna gräsmatta växt fram, när andra planerade för jul, var det sommari min vävstol"

 

Matta i sniljeteknik

 

Närbild på Matta i sniljeteknik

 

Närbild två av Matta i sniljeteknik

 

 

Bidrag 7:

 

Kerstin Dagner, Vi Vävare i Skåne

Löpare "Färgsymfoni" i plattväv 

 

Löpare "Färgsymfoni" i plattväv

 

Närbild av löparen "Färgsymfoni" i plattväv

 

Bidrag 8:

Stina Larsson, Väv Jämt Här

Bonad i Slarvtjäll 

 

Bonad i slarvtjäll

 

Närbild av Bonad i slarvtjäll

 

 

Bidrag 9:

Stina Larsson, Väv Jämt Här

Bonad "Blomsterkorg" i Slarvtjäll

 

Bonad "Blomsterkorg" i slarvtjäll

 

Närbild av Bonad "Blomsterkorg" i slarvtjäll 

 

 

Bidrag 10:

Inga Ragnskog, Östergötlands handvävare

Damast 

 

Damast

 

Närbild på damast

 

Närbild på damast

 

 

Bidrag 11:

Gun-Britt Udd, Hndvävarna i Dalarna Västmanland

Restmatta i dubbelbindning

Gun-Britt skriver: "Jag gick igenom äldre nummer av Vävmagasinet och i 3:2 01 finns Matta med "två sidor". Till en vanlig rakt genomgående solvning har Marie Rolander knutit upp dubbelbindning på ett parti. Genom att välja dubbelbindning kan man få fram två helt olika sidor på mattan. Jättebra tänkte jag, nu kan jag få användning av en del trasnystan som blivit kvar efter tidigare mattvävning". 

 

Restmatta i dubbelbindning

 

Närbild på Restmatta i dubbelbindning

 

 

Bidrag 12:

Inga Danielsson, Östergötlands handvävare

Kypert med varptryck. Varp: Rayongarn. Inslag: Lin

Bilden är målad på den sträckta varpen i vävstolen, torkad med hårtork och sedan vävd i kypert med varpeffekt. 

 

Kypert med varptryck

 

Närbild på Kypert med varptryck

 

 

 

Bidrag 13:

Lisbeth Blomberg, Örebrovävarna

Tuskaft. Varp: Ullgarn 5/1 Inslag: Ull/angoragarn

Stampad till en tunn vadmal.

 

Kjol i röd vadmal

 

Närbild på Kjol i röd vadmal

 

 

 

Bidrag 14:

Brita Tedebrand, Västerbottensvävarna

Matta i tuskaft. Idé: Engelsk konfekt alla sorter

 

Matta "Engelsk konfekt"

 

Närbild på Mattan "Engelsk konfekt"

 

 

 

 

Bidrag 15:

Kirsi Frimanson, Handvävarna i Dalarna Västmanland

"Krysantemum klänning" i tuskaft vävd med japansk solfjäderssked. Varp: bomull. Inslag: merinoull.

Kirsi skriver: "Krysantemum blommar sent och trotsar den annalkande vintern med sin färgprakt. I Kina är den en symbol för människor som bibehåller sin dygd i livets motgångar och frestelser. Jag vävde mitt tyg med en japansk solfjäderssked som skapar organiska blomformer i varpen. Klänningen är min egen variant av den klassiska, formella kinesiska klänningen "Sheringham" som bärs vid högtider."

 

"Krysantemum klänning"

 

Närbild på "Krysantemum klänning"

 

 

Bidrag 16:

Inga Thunberg, Handvävarna i Dalarna Västmanland

Kudde i rosengång. Varp: obl. ling. 16/2. Inslag:1-tr vävullgarn 6/1

 

Kudde i rosengång

 

Närbild på Kudde i rosengång

 

 

Bidrag 17:

Ingrid Thorin, Örebrovävarna

Pöl i Närkedräll på 8 skaft. Varp: Bomull 16/2. Inslag: 1-trådigt ullgarn

Pölen är en del av dyna och pölar till kökssoffa.

Ingrid skriver: "Vi försöker fastställa ursprunget på mönstret, men klart är att den visades på någon av de stora hemslöjdsutställningarna i Örebro, en 1917 och en 1928, Lilli Zickerman var där med sin kamera, bilden som hon sedan färglade med akvarellfärg. Vävprover och färnade foton finns på Nordiska Museet, Stockholm. Om väven gjordes första gången till utställningarna eller blev nyvävd till den är det vi försöker ta reda på. Noteringar finns att de kommer från Hallsberg". 

 

Pöl i Närkedräll

 

Närbild av Pöl i Närkedräll

 

 

Bidrag 18:

Anne Mårtensson, Vi Vävare i Skåne

Kudde "Regnbågsguld" i 6-skafts-dräll med noppinplock och "tuskaftsinslag". Varp: Bomullsgarn. Inslag: Lingarn 16 + guldtråd

Anne skriver: " Vävt bakstycke med ett tjockt towgarn och några inslag i "tuskaft" med guldtråd. Det blir inte en korrekt tuskaft. Vävt kudden i dräll med regnbågsfärger plus guldtråd. Har dubbel/tredubbellingarn 16 och använt sticka 2,5 till inplockade noppor. Det finns inga mellaninslag utan jag har plockat i varje drällinslag. 9 noppvarv med 12 noppor i var rad=108 noppor x 32 omgångar ger 3456 noppor, så det tog en stund. Gjort en snodd av svart lingarn och guldtråd fäst runt kudden för att binda ihop bak/framstycke med guldtråden. Vävt kavelfrans i vävstol med 2 smala varpar och inslag emellan. Vikt dubbel och knölat in hörnen." 

 

Kudde "Regnbågsguld"

 

Närbild på kudde "Regnbågsguld"

 

 

Bidrag 19:

Randy Sklaver, Gotlands vävare

Kudde i plattväv. Varp: Bomull 16/2. Inslag: Bomull 16/2, ull 13/2 och dubbelspolat fårögarn.

I bakstycket är inslaget tunt mohairgarn. 

 

Kudde i plattväv

 

Närbild på Kudde i plattväv

 

 

Bidrag 20:

 

Rita Sundberg, Handvävare i Norr

Matta i corduroy. Varp: Mattvarp 12/6. Inslag: Bomullsäfsingar 16/2

Rita skriver: "Denna lilla matta blev jag inspirerad att väva när jag i en vävbok såg en skyttlad ryamatta i ull som vävts med stränggarn. I gömmorna hade jag mycket bomullsäfsingar som jag ville använda. Det blev två små mattor, en i mörka toner och en i ljusare färger. Den senare har använts i badrummet och är mjuk och go även efter flera tvättar." 

 

Matta i corduroy

 

Närbild på matta i corduroy

 

 

Bidrag 21:

Inger Axelsson, Värmland-Dalsvävarna

Matta med inspiration Färgglädje i en annars gråskalig heminredning. 

 

Matta "Färgglädje"

 

Närbild på matta "Färgglädje"

 

 

Bidrag 22:

Ringvor Gustavsson, Västerbottensvävarna

Sjal i tuskaft och Doroteadräll. Varp: Olika silke och silke/alpackagarner. Inslag: Babyalpacka.

Ringvor skriver: "Garnets mjukhet och glans inspirerade till sjal med mina favoritfärger och tillsammans med ett mönster från Västerbotten. kändes det som en bra kombination." 

 

Sjal i tuskaft och Doroteadräll

 

Närbild på Sjal i tuskaft och Doroteadräll

 

 

Bidrag 23:

Helena J-son Wyöni (design Marita Wyöni), Blekingevävarna

Sittdyna till bastun i tuskaft. Varp: Cottolin 22/2. Inslag: Gasväv i ca 2 cm bredd. Sammetsgarn i bomull till mittparti.

Dynan fylls med tjockt sittunderlag. Kardborreband till stängning. 

 

Dyna till bastun

 

Närbild av Dyna till bastun

 

 

Bidrag 24:

Birgitta Johansson, Värmland-Dalsvävarna

Löpare i Varprips 

 

Löpare i varprips

 

Närbild av Löpare i varprips

 

 

Bidrag 25:

 

Pia Åkerberg, Örebrovävarna

Regnbågsmatta i kypert. Varp: Bomullsvarp 12/6 

 

Regnbågsmatta i kypert

 

Närbild av Regnbågsmatta i kypert

 

 

 

Bidrag 26:

 

Lisbeth Valtersson, Väv i väst

Pläd i liksidig kypert. Varp: 2-trådigt ullgarn. Inslag: dubbelt 2-trådigt ullgarn

Efter vävning är pläden skickad till beredning. 

 

Pläd i liksidig kypert

 

Närbild av Pläd i liksidig kypert

 

 

Bidrag 27:

 

Plättar vävda i olika tekniker av 9 medlemmar i Mittvävarna

Marit Graeve, Britt-Marie Olsson, Elisabeth Persson, Marianne P Holmqvist, Inger Söderholm, Lisbeth Rönström, Kirsti Wegelius, Britta Vestin och Kristina Wåhlsten 

 

Mittvävarnas plättar i olika tekniker

 

Närbild på en av Mittvävarnas plättar

 

Närbild på en av Mittvävarnas plättar

 

Närbild på en av Mittvävarnas plättar

 

Närbild på en av Mittvävarnas plättar

 

Närbild på en av Mittvävarnas plättar

 

Närbild på en av Mittvävarnas plättar

 

Närbild på en av Mittvävarnas plättar

 

Närbild på en av Mittvävarnas plättar

 

Närbild på en av Mittvävarnas plättar

 

Närbild på en av Mittvävarnas plättar

 

Närbild på en av Mittvävarnas plättar

 

Närbild på en av Mittvävarnas plättar

 

 

 

Bidrag 28:

 

Eva-Lena Lundberg, Sydostvävarna

Kudde i plattväv. Varp: bomull 16/2. Inslag: lin 16/2 enkelt och dubbelspolat. 

 

Kudde i plattväv

 

Närbild på kudde i plattväv

 

 

 

Bidrag 29:

 

 

Åsa Karlsson, Uppland-Sörmlands vävare

Kudde i tuskaft med slarvtjäll. Varp: flerfärgad mattvarp. Inslag: gamla ylletrasor och slarvorna i kläde.

Åsa skriver: " Hur kudden kom till? Gick och funderade på vad man skulle kunna väva färgglatt. Så en dag dök det upp en kudde på Vävspolen färgglad men i en helt annan teknik. Med trasor som ett bräm runt om. Var sedan på en föreläsning om slarvtjäll i Uppland-Sörmlands vävares regi. Där föddes idén med flerfärgad varp och slarvtjäll, som jag alltid har älskat." 

 

Kudde i tuskaft med slarvtjäll

 

Närbild på Kudde i tuskaft med slarvtjäll

 

 

 

Bidrag 30:

 

 

Sun Thorne, Örebrovävarna

Trasmatta i variant av diamantkypert.

Sun skriver: "Sista snutten på trasmatta i diamantkypert, me jag lessnade på att hålla reda på trampordningen så jag trampade nu bara 12341234. . .  blev ganska snyggt ändå vävarna." 

 

Matta i diamantkypertvariation

 

Närbild på matta i diamantkypertvariation

 

Bidrag 31:

Ann-Christin Gustavsson, Värmlands-Dalsvävarna

Kudde i damast 

 

Kudde i damast

 

Närbild på Kudde i damast

 

 

Bidrag 32:

Plättar vävda i olika tekniker av 9 medlemmar i Mittvävarna

Marit Graeve, Britt-Marie Olsson, Elisabeth Persson, Marianne P Holmqvist, Inger Söderholm, Lisbeth Rönström, Kirsti Wegelius, Britta Vestin och Kristina Wåhlsten  

 

Plättar från Mittvävarna

 

Närbild på en av Mittvävarnas plättar

 

Närbild på en av Mittvävarnas plättar

 

Närbild på en av Mittvävarnas plättar

 

Närbild på en av Mittvävarnas plättar

 

Närbild på en av Mittvävarnas plättar

 

 

Bidrag 33:

Ulla Hallenquist, Handvävare i Norr

Kudde i plattväv. Varp: cottolin 22/2. Inslag: botten-cottolin 22/2 mönster-2-trådigt ullgarn

Ulla skriver: "Det lila och rosa ullgarnet är färgat i mikrovågsugn på syrafärgningskurs med kursledare Lena Eriksson" hos Handvävare i Norr.

Kudden är en del av utställningen "Vävgrupp på distans: Plattväv" där 10 medlemmar ur Handvävare i Norr pratat Plattvävar under 2014-2015, vävt hemma och sen sammanställt en utställning av sina vävar som visats på ett antal bibliotek i Norrbottens län. 

 

Kudde i plattväv med mikrovågsugnsfärgat inslag

 

Närbild på Kudde i plattväv

 

 

 

Bidrag 34:

Birgitta Jonsson, Uppland-Sörmlands vävare

Kudde i bottentäckesväv. Varp: Lingarn 16/2. Inslag: Yllegarn entrådigt

Teknik: Bottentäckesväv solvas som en munkabältesväv på två partier men uppknytningen är korskypert. Väven blir mycket tät som en rosengångsväv.

Birgitta skriver: "Mitt färgval till min ylleväv var det färgstarka tyget som blev baksida på kudde." 

 

Kudde i bottentäckesväv

 

Närbild på Kudde i bottentäckesväv

 

 

Bidrag 35:

Britt-Marie Engelbrecht Eriksson, Gotlands vävare

Kudde i plattväv. Varp: Bomull 16/2. Inslag: Lin 16/2 och Ullgarn Möbelåtta Fårögarn

 

Kudde i plattväv

 

Närbild på Kudde i plattväv

 

 

Bidrag 36:

Margareta Hultgren, Handvävare i Jönköpings län

Matta i dubbelbindning. Varp: Bomullsmattvarp. Inslag: Plastremsor

Margareta skriver: "Jag vävde den till vårt förra kök där vi hade ett rutigt golv i grått och svart. Det piggade upp." 

 

Matta i dubbelbindning

 

Närbild på Matta i dubbelbindning

 

 

Bidrag 37:

Monica Pålsson, Blekingevävarna

Matta i halvdräll. Varp: Svart bomull 12/6. Inslag: Bomullsinslag

Monica skriver: "Mattan kom till 2015 till riksårsmötet i Karlskrona. Vi var några som tog fram en mapp med olika vävnotor på mattor. Min matta är omgjord från en halvdrällsduk till matta." 

 

Matta i halvdräll

 

Närbild på Matta i halvdräll

 

 

Bidrag 38:

Ing-Brith Jonsson, Handvävarna i Jönköpings län

Matta i tuskaft - mötas o skiljas. Varp: Bomullsvarp 12/6. Inslag: Trikåtrasor från Matt-Seppo

Ing-Brith skriver: "När jag fick veta temat kom idén till mattan."

Motivering från juryn hos Handvävarna i Jönköpings län: "Välgjord och innovativ. Vävningens djupaste innebörd är att mötas och skiljas." 

 

Matta i tuskaft - mötas o skiljas

 

Närbild på Matta i tuskaft - mötas o skiljas

 

 

 

Bidrag 39:

Karin Wallin, Västerbottensvävarna

Handduk "I min hand färgad". Teknik: Dubbelsidig tuskaft. Varp Svart bomullsgarn 16/2. Inslag: egen-färgat bomullseffektgarn 

Karin skriver: "Min inspiration är regnbågstema" 

 

Handduk "I min hand färgad"

 

Närbild på Handduken "I min hand färgad"

 

 

 

Bidrag 40:

Elisabeth Stam, Gotlands vävare

Handdukar i sålldräll. Varp: Cottolin 22/2. Inslag: Lin 

 

Handdukar i sållväv

 

Närbild på Handdukar i sållväv

 

 

Bidrag 41:

Lisbeth Granberg, Väv i Väst

Handdukar i tretrampsväv. Varp: Cottolin 22/2. Inslag: Cottolin 22/2 

 

Handdukar i tretrampsväv

 

Närbild på Handdukar i tretrampsväv

 

 

Bidrag 42:

Lena Håkansson, Uppland-Sörmlands vävare

Förkläde till Skånsk folkdräkt i motsatstrampad rosengång med en och annan tuskafts-rand.

Varp: Merceriserad oblekt bomull 30/2. Inslag: Bomull 20/2, 22/2 och 24/2

Lena skriver: "Väven är gjord för att bli ett förkläde till min folkdräkt från Skåne. Mönstret kommer från ett gammalt förkläde, färgerna är klarare på det nya. Bandet är vävt av samma garn som förklädet." 

 

Förkläde i motsatstrampad rosengång

 

Närbild på Förkläde i motsatstrampad rosengång

 

 

Bidrag 43:

Anna-Klara Hansson, Sydostvävarna

Väska vävd i rundväv. Varp: Bomull 8/2. Inslag: 1-trådigt ullgarn 

 

Väska vävd i rundväv

 

Närbild på väska i rundväv

 

 

Bidrag 44:

Siv Engdahl, Vi Vävare i Skåne

Laptopväska i röllakan.

Siv skriver: "Har inte tidigare varit intresserad av plockvävar, men blev det under 2014 då jag många timmar tillbringade på klostret i Ystad i vävkafeet under utställningen Himmelskt vackert. Det var trevliga dagar vi saluförde vävning till många intresserade besökare. Miljön var fantastiskt rogivande, nästan meditativ stämning infann sig stundtals." 

 

Laptopväska i röllakan

 

Närbild på Laptopväska i röllakan

 

Bidrag 45:

Gunilla Olsson, Väv Jämt Här

Bonad med julmotiv vävd i slarvtjäll och ryaknutar 

 

Julbonad med slarvtjäll och ryaknutar

 

Närbild från Julbonad med slarvtjäll och ryaknutar

 

 

Bidrag 46:

Katarina Werthén, Västerbottensvävarna

Bild i flamskteknik. Inslag: Återbrukade garner i olika material från ull till moulinégarn

Katarina skriver: "Ville helt enkelt ha en glad färggrann tupp i soluppgång att sätta på väggen i påsktid. Tillvägagångsättet är en fritt skapad väv i olika flamska bindningar." 

 

Bonad i flamskteknik

 

Närbild på Bonad i flamskteknik

 

 

Bidrag 47:

Gerd Strömberg, Östergötlands Handvävare

Pläd "Pärlemor" i liksidig kypert. Varp och inslag: Plädgarn

Gerd skriver: "Garnet färgar jag i mikron med syrafärger från Färgkraft i Lyrestad. Pläden är beredd hos Nya Ullkraft i Bjurholm" 

 

Pläd "Pärlemor" i liksidig kypert

 

Närbild på Pläden "Pärlemor" i liksidig kypert

 

 

 

Sist av allt en bild från utställningsrummet på Folkuniversitetet i Norrköping när Östergötlands landshövding Elisabeth Nilsson invigde utställningen

 

 

 

Landshövding Elisabeth Nilsson inviger utställningen