RIKSFÖRENINGEN FÖR HANDVÄVNING

Convergence, visning av mattor

Besök på Convergence i USA
(utdrag ur artikel publicerad i Solvögat nr 3/06

Vi reste iväg måndagen den 26 juni, 17 kvinnor och en man, från Gällivare i norr till Malmö i söder. Resan började med förseningar och dessa förföljde oss. Vi kom till New York på måndagskvällen, ett antal timmar försenade och efter 4 varvs sightseeing över Long Island innan vi fick landningstillstånd. Skönt att komma till hotellet och sova.

Tisdagen den 27 juni
Dagen började bra, men pga oväder blev vår flight inställd! Efter diverse nervpirrande upplevelser kom alla till slut i samlad tropp till Grand Rapids, ca 11 timmar försenade. Representanter för en svenskförening, Swedish Inheritage Association, med Kerstin och George Trowbridge i spetsen, hade kommit till flygplatsen för att möta oss när vi skulle ha landat, kl 11.30, med inte kom vi! Inte heller den nya tid, som vi fick höll, kl 19, utan än en gång fick de åka hem. Till slut, 22.30, landade vi.

Onsdagen den 28 juni
Kerstin och George kom till hotellet och hälsade oss välkomna och guidade oss sedan runt i Grand Rapids på morgonen, vilket gjorde det smidigare för oss att orientera oss på egen hand. De hade dessutom ordnat att medlemmar i föreningen bjöd hem oss, två och två, på middag samma kväll. Roligt, generöst och intressant. Alla hade haft en toppen-kväll!
Efter den guidade turen drog vi oss mot Covergence. Vi betalade inträdet och såg med spänning fram emot vad som skulle möta oss – utställare och försäljare från olika hörn av USA och även andra delar av världen, Butan t.ex. En och annan av oss hade nog en del material med sig hem.

Tordagen den 29 juni
Vi gjorde en rundtur med buss och fick veta en del om Grand Rapids historia, från indianland till dagens stad. Resten av dagen spenderade vi på Convergence, Kendall College, Grand Art Museum och Gerald Ford museum. Det fanns åtskilliga utställningar över hela staden i samband med Convergence. Vi kan väl konstatera att vi, svenskar, är alldeles för anspråkslösa och självkritiska med våra arbeten.

Fredagen den 30 juni
I strålande sol gjorde vi en utflykt till Lake Michigan, och vi stannade till i den lilla semesterorten Grand Haven. Vi besökte Tri cities museum där man hade en textilutställning ”Fascination with fiber; Michigan’s Handweaving Heritage”. Man visade vävda alster från 1830-talet och fram till våra dagar. Man berättade att influensen i vävning kom mycket från invandrande svenskor.
Tillbaka till hotellet väntade dagens avslutning. De som ordnat utställningen i Grand Haven, Marion Marzolf and Marie Gile, visade bilder, bjöd på ost och vin och berättade om den svenska influensen i vävningen. De har skrivit boken ”Fascination with fiber”. Efter dem kom Helena Hernmarck med 80 diabilder från sin verksamhet.

Lördagen den 1 juli
Detta var sista dagen på Convergence och var och en tillbringade den som man själv önskade. Vi träffade representanter för Rag Rug Weavers, som visade en del av sina alster
En rundtur på en del av alla utställningar gjordes.

Söndagen den 2 juli
Nu lämnade vi Grand Rapids och tog sikte på New York. Vi hade det varmt i Michigan, men i New York var det varmare, + 38 grader!
Vi blev guidade i New York och lyckades se och lära mycket på den tid vi hade till förfogande, bla. Empire State Building, Grand Zero, China Town och Frihetsgudinnan.
Vi körde till JFK för incheckning till Island, som var vårt nästa stopp på resan.

Måndagen den 3 juli
Nu mötte oss kontrasten! Från skog och värme till ett kallt (+9) och kalt landskap. Vi kom försenade till Island, men efter en god frukost väntade oss badet i Blå Lagunen.
Eftermiddagen var fri för egna aktiviteter i Reykjavik.Vi gjorde bl.a. besök på hemslöjden i Reykjavik. Den har bara öppet måndag och torsdag kl 13-18. Den drivs utan stöd och har en anställd. Man ger ut en tidning 1 gång per år och redaktionen består av 5 kvinnor. Layout påminner mycket om den svenska Hemslöjden. Styrelsen består av 7 kvinnor och allt arbete är ideellt.

Tisdagen den 4 juli
Gyllene cirkeln är ett av de mest populära turistmålen på Island. Vi besökte Skalholt en gammal stavkyrka med en vacker altartavla. Vidare till Gullfoss i Hvita floden, ett mäktigt vattenfall med en fallhöjd på 33 meter. Vi såg Geysern Strokken spruta och vi besökte Tingvallir, världens första parlament.

Onsdagen den 5 juli
Vi startade med en rundtur i Reykjavik med guide. Några av oss andra (8 st) besökte Sigrid Jóhansdóttur och Leif Breidfjörd.  Hon är textilkonstnär och Leif gör blyinfattade fönster.
Leif gjorde underbara blyinfattade fönster och har sina verk över hela Island, i Tyskland, Danmark och i Edinburgh. De tog emot oss i sin ateljé och berättade om sin verksamhet och deras inbördes samarbete. Sigrid och Leif har nyligen avslutat ett stort arbete till en kyrka i Reykjavik, Fella och Hola Church. Leif stod för 45m x 37 cm glasmålningar runt hela koret i grönt, rött, vitt och svart. Samma färger återkom i Sigrids textila skapelser: Stolor, mässhakar och 5 kalkdukar. Vi insåg snabbt att hon var en väldigt skicklig sömmerska och väverska.

Torsdagen den 6 juli
Dagen för hemfärd. Tidigt flyg från Keflavik till Stockholm resp Köpenhamn. Tack alla ni som var med!